torsdag 19 juli 2012

Jellicoe road av Melina Marchetta

Jag skall säga det rakt ut. Jag gillade inte Jellicoe road. Denna tokhyllade, överhypade bok som alla, alla i hela (blogg-)världen älskar.
Jag fattar inte. Det här med att den skall vara så svår att förstå i början och att man inte hänger med och sen den fantastiska glädjen när man gör det. Hur smart den är, så invecklad och skickligt konstruerad. Och spännande!
Alltså, nej.
I början står det med en gång klart att den ena berättelsen har med den andra att göra och på vilket sätt. Sen följer tre hundra sega sidor där huvudpersonen också skall fatta.
Ganska långtråkigt, om ni frågar mig. Och faktiskt ganska oengagerade också.
Så. Nu har jag sagt det.
Jag gillade omslaget däremot. Det är fantastiskt snyggt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar